Het boek Van Wijngaarden

Veel beeldbepalende en vaak monumentale panden in Medemblik, Oostwoud, Midwoud, Nieuwe Niedorp, Winkel, Abbekerk en tientallen andere West-Friese plaatsen zijn van de hand van één architect: Arnoldus Teunis van Wijngaarden (1819-1900). Zijn oeuvre omvat zeker 57 gebouwen – kerken, raadhuizen, pastorieën, scholen, wees- en armenhuizen en postkantoren – waarvan er 41 nog tot op de dag van vandaag te bewonderen zijn. Maar liefst zeven ervan hebben de status van rijksmonument.

Toch is A.T. van Wijngaarden, die ook nog eens meer dan 50 jaar stadsarchitect van Medemblik was, tot nu toe vrijwel onbekend gebleven. Onterecht, want met zijn eclectische stijl, vergelijkbaar met die van zijn beroemde tijdgenoot Pierre Cuypers, drukte hij een heel eigen stempel op het West-Friesland van zijn tijd.

Dit boek voert u langs leven en werk van A.T. van Wijngaarden, met beschrijvingen van de totstandkoming en de architectuurkenmerken van alle 57 panden, inclusief uniek beeldmateriaal.

A.T. van Wijngaarden is de betovergrootvader van Florence van Wijngaarden, de echtgenote van auteur Gerard de Vries. Geïntrigeerd door het ontbreken van informatie over deze voorouder begint De Vries, in het dagelijks leven arts-epidemioloog en een leek in de architectuur(geschiedenis), een eigen zoektocht die al snel prachtige vondsten oplevert. In dit boek ontsluit hij het indrukwekkende bouwoeuvre van de Medemblikker ‘StadsArchitect’ voor alle liefhebbers van architectuur, van geschiedenis of gewoon van het West-Friese landschap.

(Art.nr. 5) Naar Bestelformulier