Huidige Tijdelijke Toontstelling

“De vrouwen van Kolhorn”

Op 4 mei 2024 hebben wij feestelijk onze nieuwe tentoonstelling mogen openen in het bijzijn van een groot en enthousiast publiek. Wij nemen u graag mee in het verhaal van de Vrouwen van Kolhorn.

Waar mannen op zee dobberden, moesten de vrouwen thuis de boel draaiende houden. Handenarbeid, verzorging, maar ook politiek, waren vakgebieden waar onze vrouwen goed vertegenwoordigd waren. In een periode waar vrouwenrechten nog geen begrip waren, was Kolhorn uit noodzaak al progressief.

Wat de vrouwen deden, hoe dit werk eruit zag, en hoe dit invloed had op hun leven, behandelen we aan de hand van een heuse interactieve (audio) tour. ​Niet enkel is er aandacht voor het verleden, maar ook de vrouwen van het heden, en de toekomst worden in de spotlight gezet.

Te zien t/m 2025.

Verleden Tentoonstellingen

“De verdwenen middenstand van Kolhorn”

Tot in de jaren 50 van de vorige eeuw telde Kolhorn vele kleine winkels. Of je nu op de Nieuwe Streek, de Oude Streek, de Westfriesedijk of de Strook kwam. Overal waren winkeltjes. Op slechts een paar plekken is daar nog iets van terug te vinden.
Museum De Turfschuur zet in 2022 en 2023 met een nieuwe thema-expositie over die verdwenen middenstand dat bijzondere stukje Kolhorner geschiedenis  in de schijnwerpers. Deze professioneel vormgegeven tentoonstelling neemt je mee naar een winkel uit je  kindertijd, ( of die van je ouders) waar je iets moest halen voor je moeder. Bijvoorbeeld witte bonen, een knip wit, of een kaartje zwart stopgaren. Informatie over de slagers, bakkers, kruideniers en manufacturiers vindt u terug bij de kramen met uitgeleende en geschonken producten uit vroeger tijden.

“Oorlog in Kolhorn”